科目情報
コースナンバリング |
|
---|---|
科目名 |
IT and Innovation(ITイノベーション特論) |
開講学期 |
前期 |
開講時期 |
1クォータ |
曜日・校時 |
月3 |
単位数 |
2 |
授業担当教員 |
掛下 哲郎 |
講義情報
講義形式
13 lectures and 2 exercises |
講義概要
The course covers methodologies for creating various services using IT, service management techniques for continuously providing created services, and competitive strategies for protecting the created services and establishing superiority over competitors. |
開講意図
Information technology is indispensable for building a future society such as Society 5.0 (super-smart society) and DX (Digital Transformation). This course aims to broaden students' perspectives by lecturing on methodologies for creating various services using IT. |
到達目標
Acquire knowledge and skills in the following three areas: |
履修上の注意
- The lecture will proceed on the assumption that the students have reviewed and understood the contents of each lesson before the next lecture. If you are unavoidably absent from a lecture, download the materials for that lecture from the lecture website and watch the lecture video. |
授業計画
回 |
内容 |
授業以外の学習 |
---|---|---|
1 |
Innovation and Value Creation |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
2 |
Value Creation Process |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
3 |
Innovation Category (1) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
4 |
Innovation Category (2) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
5 |
Innovation Category (3) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
6 |
Innovation Management |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
7 |
Exercise on Planning |
Report writing for planning exercise |
8 |
Competitive and Intellectual Properties Strategies |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
9 |
Marketing Strategy (1) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
10 |
Marketing Strategy (2) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
11 |
Marketing Strategy (3) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
12 |
Introduction to Various Business Models |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
13 |
Exercise on Business Model Analysis |
Report writing for business model analysis exercise |
14 |
Service Management (1) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
15 |
Service Management (2) |
Online tests are to be provided on the lecture website. |
成績評価の方法と基準
- 40% : Online test -> Corresponds to objective A |
開示する成績評価の根拠資料等
Model answers to the online tests and exercises |
開示方法
- The model answers to the online test will be disclosed after the test is taken. |
教科書
資料名 |
版 |
|
---|---|---|
著者名 |
発行所名・発行者名 |
出版年 |
備考(巻冊:上下等) |
ISBN |
|
Lecture materials will be distributed via lecture homepage. |
||
参考図書
資料名 |
版 |
|
---|---|---|
著者名 |
発行所名・発行者名 |
出版年 |
備考(巻冊:上下等) |
ISBN |
|
Marketing Management |
Twelfth Edition |
|
Philip Kotler, Kevin Lane Keller |
Prentice-Hall |
2006 |
978-4621066164 |
||
イノベーション・マネジメント: プロセス・組織の構造化から考える |
||
野城 智也 |
東京大学出版会 |
2016 |
978-4130421430 |
||
新訂 |
||
M.E.ポーター著 ; 土岐坤, 中辻萬治, 服部照夫訳 |
ダイヤモンド社 |
1995 |
9784478371527 |
オフィスアワー
Every Wednesday at school hour 2. Accept email (can be found on the teacher's homepage). |
アクティブラーニング導入状況
アクティブラーニング導入状況 |
||||
---|---|---|---|---|
カテゴリー4 |
カテゴリー3 |
カテゴリー2 |
カテゴリー1 |
カテゴリー0 |
学生が自ら主体となって、学習の方向性を定め、問題解決に導くための時間です。PROBLEM BASED LEARNING |
グループや個人で行った能動的学習の成果を、教室内外で発表し、その評価を受けたり、質問に対応したりすることにより、学修した内容を深化させるための時間です。OUTPUT |
学生自らが自由に発言し、グループやペアでの協働活動により課題に取り組み、何らかの帰結に到達するための能動的学習の時間です。INTERACTION |
学生からの自由な発言機会はないものの、授業時間中に得られた知識や技能を自ら運用して、問題を解いたり、課題に取り組んだり、授業の振り返りをしたりする能動的学習を行う時間です。ACTION |
基本的に学生は着席のまま、講義を聞き、ノートをとり、知識や技能を習得に努める時間です。INPUT |
0 |
0 |
20 |
0 |
80 |